Пошук


Меню сайту

Форма входу
Реєстрація
  




Радимо переглянути















   
Інші події

Конкурси для учнів

Конкурси для вчителів











Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0


Головна » До вершин професійної майстерності » Методичний супровід діяльності керівників » Внутрішкільна система управління професійним зростанням учителя
Методичні заходи для директорів [5]Школа молодого ЗДНВР [4]
Школа управлінської майстерності ЗДНВР [4]Методичні заходи для ЗДВР [4]
Консультації для ЗДНВР [2]Семінари [10]
Якість освіти як ключова категорія нової парадигми освіти [23]Внутрішкільна система управління професійним зростанням учителя [37]
Формування психолого-педагогічної культури батьків. Сучасні форми взаємодії з батьками [13]Дидактичні й методологічні засади сучасного уроку [5]
Підвищення професійної компетентності вчителів [10]Школи - новатори [2]
Вебінари [175]


Створення умов, що забезпечують ефективне зростання вчителів
29.01.2011, 12:15
Шпакова Тетяна Леонідівна,
керівник кафедри математичних наук
Миколаївська гімназія №4
 
Творчий педагог – це особистість, якій притаманні прагнення до самореалізації, захоплення справою як покликанням, незалежність суджень, впевненість у власних силах,  індивідуальність і гнучкість, критичність і високий ступінь рефлексії.
У нас в гімназії вважається аксіомою, що робота з розвитку творчості  педагогічних працівників розпочинається  із створення необхідних умов.
Важливою умовою розвитку педагогічної творчості є матеріальна забезпеченість, створення необхідної навчально-матеріальної бази.
Мова йде про всебічну підтримку  створення домашніх чи колективних бібліотек, забезпеченість усіх педагогічних працівників навчально-методичною, педагогічною літературою, обмін новинками преси з колегами, поповнення належним чином обладнаного гімназійного методичного кабінету. Використовуємо також всі можливості  для поповнення шкільної бібліотеки періодичною фаховою пресою, новинками науково – методичної літератури.
Належне місце  в роботі вчителя гімназії посідає використання комп’ютерної, копіювальної та оргтехніки. У нас в гімназії обладнано два комп’ютерних кабінети з доступом до мережі Інтернет, де кожен вчитель має своє робоче місце і у вільний час займається самоосвітою.
Вирішенню питання поінформованості вчителів про досягнення педагогічної науки, передової педагогічної практики сприяє проведення ретельно підготовлених методичних оперативок. На засіданнях кафедри математики одним з традиційних питань є обмін думками щодо новинок літератури, преси, система інформування про сучасні педагогічні технології, інновації, процеси тощо.
Найважливішим чинником організації творчої діяльності вчителів є проведення творчих дискусій, вільне висловлювання своїх думок. Звичайно це не завжди зручно для керівників кафедри тому, що необхідно давати принципові оцінки, визнавати прорахунки, регулювати взаємини, забезпечувати коректність критики.
Добре налагоджена у нас в закладі система самоосвіти. За словами К. Ушинського: «Вчитель живе доти, доки вчиться, як тільки він перестає вчитися, в ньому вмирає вчитель…». З метою залучання вчителів до самоосвіти, а через цю роботу і до творчості, пропонуємо на кафедрі таку анкету:
1.                Які книги, статті зі свого фаху ви прочитали за цей рік?
2.                Які матеріали з психології, педагогічні, методичні ви вивчили за цей рік?
3.                Які мали педагогічні відкриття?
4.                Якою новітньою педагогічною технологією оволоділи за цей рік? Чи застосовуєте ви її у своїй практичній діяльності?
5.                Уроки з яких тем були у вас найбільш ефективним, цікавими в цьому році? В чому була ваша творча знахідка?
6.                Які матеріали підготували до «Методичної скарбнички» (папка самоосвіти «З досвіду роботи»)?
Таке систематичне діагностування вчителів ми впродовж багатьох років ефективно використовуємо на засіданнях кафедри математики.
Важливим чинником у стимулюванні творчості може стати особистий творчий план учителя, головне завдання якого – спонукати вчителя до роздумів про свою роботу, до самоаналізу, визначення основних форм підвищення своєї кваліфікації.
Розвиток творчих здібностей учителя стимулює й надання йому можливості ділитися своїм досвідом за межами гімназії, на сторінках педагогічної преси, на Інтернет-сайтах.
Неабияку роль у формування творчого педагога відіграє організація методичної роботи. Новий зміст освіти, освоєння нових навчальних програм, створення авторських програм, підручників, введення нових навчальних дисциплін, пошук оригінальних методик викладання – все це поставило вчителя на шлях творчої, дослідницької роботи. Тому дуже цінною в науково-методичній роботі гімназії є орієнтація вчителів на творчість, на організацію дослідницької науково – пошукової роботи, на апробацію більш досконалих педагогічних технологій.
Добре налагоджена робота творчих та проблемних груп допомагає продуктивно вирішувати актуальні проблеми організації навчально-виховного процесу, залучати до участі в творчості якомога більше членів педагогічного колективу. Істотне значення має також використання таких нетрадиційних форм методичної роботи як методичний фестиваль, педагогічна олімпіада, методичний ринг, наукова дискусія тощо.
Враховуючи, що творчість – це колективний процес, що сам педагогічний колектив, взаємодія вчителів у навчально – виховному процесі є джерелом творчості, доцільно більше уваги приділяти розвитку колективної творчості. Формою розвитку колективної творчості в нашому закладі є гімназійні науково – практичні конференції, де вчителі виступають із розповідями про свій творчій досвід. Як правило до конференції готуються всі члени педагогічного колективу, вивчають літературу, ставлять доповідачам компетентні запитання, вступають у дискусію.
Робота над загальногімназійною та індивідуальною науково-методичною проблемою, дозволяє вчителям набути навичок аналізу своєї педагогічної діяльності, оволодіти прийомами науково-дослідницької роботи, усвідомити необхідність удосконалення знань у галузі основ наук. На засіданні кафедри заслуховуємо обґрунтування вибору вчителями методичної проблеми, систематично контролюємо стан її реалізації. Члени кафедри математичних наук надають суттєву допомогу колегам на різних етапах її реалізації.
Важливим етапом стимулювання творчості може стати поставлена на науковий рівень атестація вчителів. Усі види нагород і заохочень враховують не тільки сумлінну працю, а й новаторство вчителя, його творче ставлення до своїх обов’язків. Більш того, атестація й відповідні винагороди не просто фіксують наявність у хорошого вчителя творчого досвіду, а й враховують щорічне зростання творчого потенціалу педагога. Адже творчий учитель завжди на виду, а його працю, його знахідки обговорюються на засіданні кафедри, педради, методичної групи.
Видатний німецький педагог А. Дістервег писав: «Без прагнення до наукової роботи вчитель неминуче потрапляє під владу трьох демонів: механічності, рутинності, банальності, він дерев’яніє, кам’яніє, а навчання перетворюється на катування й дресирування.»
І навпаки участь учителя в розвитку педагогічної науки дає йому натхнення, робить цю науку його власністю, допомагає не відставати від її розвитку, приносить радість і задоволення. Отже вчитель виступає не тільки як споживач науки, а й як її виробник.
Будь яке творче починання педагога має бути науково обґрунтованим. Досвід вчить, що вчитель значно економить час, коли розвиває в собі творчі засади саме на науковій основі. Одне з завдань керівника кафедри – навчити вчителів умінню використовувати різноманітні джерела педагогічної творчості, а саме: досягнення педагогічної науки, передовий педагогічний досвід, формувати вміння аналізувати свою особисту педагогічну практику.
Не менш важливі для розвитку творчості – морально-психологічні умови в гімназії: відсутність конфліктів, чвар, обстановка, коли в колективі панує дух любові до гімназії, до дітей, гордості за свою професію. Створення сприятливих  морально-психологічних умов творчості – це вміння керівника кафедри побачити в кожному вчителеві творчу жилку, підтримувати й розвивати корисні ініціативи вчителів та учнів, передбачити можливі конфлікти в колективі, розвивати в собі і колегах увагу до потреб.
Особливого значення  в управлінні розвитком творчості в нашому закладі надається стимулюванню. Вчитель мусить знати, що його ініціативу і творчість у роботі буде заохочено. Стимулювання забезпечує система заходів морального і матеріального заохочення, організація творчого змагання, конкурси учнівських робіт, ярмарок педагогічної творчості, дні творчості в гімназії, організація методичних виставок, заснування спеціальних дипломів для творчих педагогів.
Цілком зрозуміло, що основне завдання творчого вчителя – розвивати свою та творчу особистість учня. Творчий учитель соціально корисний не тільки результатами своєї особистої праці, а й тим, що він дух творчості передає іншим.

Категорія: Внутрішкільна система управління професійним зростанням учителя | Додав: Управління_освіти
Переглядів: 1211 | Завантажень: 0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Ми в соцмережах
       






Інформаційний партнер
Науково-педагогічна бібліотека Миколаєва

Сайти навчальних закладів

Корисні посилання






























































Управління освіти Миколаївської міської ради © 2016